Tuesday, December 29, 2009

Selamat Tinggal 2009

2009 bakal melabuhkan tirainya dan banyak suka duka yg berlaku di tahun ini. Paling menyedihkan adalah kehilangan abah tersayang pada 22hb Julai. Masih terbayang riak kegembiraan di wajah abah ketika naik ke Genting. Pertama kali rasanya berjalan2 ngan mak dan abah. Raut wajahnya yang keletihan tapi nampak digagahkan juga. Abah yang kukenali tidak pernah berkira soal duit..tak pernah sekali2 dia mengungkit. Muka dia yang garang tapi penuh dengan kesabaran. Berkali2 diingatkan supaya kami menjaga hati mak. Abah selalu berpesan " Kalau tak ingat abah tak apa..tapi ingat jasa mak. Jangan gaduh adik-beradik". Panggilan telefon dari Comel pukul 4 pagi merubah segala-galanya dalam hidup aku. Bagai direntap separuh nyawa aku... Selama ini abah tempat aku mengadu, memberi pendapat..sekarang abah dah tak ada. Terkilan rasanya sebab tak telefon abah..last telefon 3 hari sebelum abah pergi. Sebabnya aku merasakan abah dah sihat. Melihat wajah arwah yang putih berseri..tenang rasa hati. Anakmu ini hanya mampu berdoa agar diampunkan dosa2 abah dan dijauhkan dari azab kubur dan neraka. Semoga abah tenang di sana. Doa yang mampu kami balas sebab di dunia kami tak sempat nak berikan kesenangan pada abah.
Diuji lagi kesabaran aku selepas abah pergi. Aiman pulak tiba2 demam panas yang tak kebah2. Aku takut sgt nak bawa Aiman ke hospital sebab tak sanggup tengok dia di cucuk dengan jarum. Tapi setelah melihat condition dia yg tak berubah hampir 2 minggu terpaksa ku bawa juga Aiman ke hospital. Berkampunglar aku di hospital selama seminggu..Ramadhan tahun ni sungguh menguji kesabaran aku. Alhamdullillah Aiman dah kembali pulih. Biler dengar dia dh boleh menyanyi..hilang segala penat menjaga dia. Semoga Aiman akan terus sihat.
Dugaan yang paling menyedihkan bila sedara sendiri sanggup menburuk2an arwah abah semata2 ingin mengambil $$$ yang bukan hak dia. Sungguh sampai bila2 aku tak akan meredhainya... dan sejak kes itu anggaplah kami sekeluarga bukan lagi ada pertalian saudara. Susah untuk maafkan hanya masa yang bakal menentukan.
Aku berdoa semoga tahun baru 2010 memberi sinar baru dalam hidupku sekeluarga. Semoga dilimpahkan rezeki dariMu.. Ya Allah. Diberikan ketabahan menempuhi hidup dan ujian yang bakal mendatang

4 comments:

  1. salam....kak,

    sayu membacanya..tak apalah nak buat mcm mana..Allah swt lebih sayangkannya..

    moga Allah swt mencucuri rahmat ke atas roh abah kak....amin..

    ReplyDelete
  2. Mengalir air mata aku bila bc entri nie..x dpt aku trima bila dr ckp abah dh x dak...asa mcm aku b'mimpi...tp Allah lbh sygkan dia...smg abah bhagia d sana...

    Kpd "mrk2" yg sggup buat kita mcm 2..biar la Allah sj yg blas...kita doakn smg mrk b'ubah...

    Thn 2009 bnyak ujian yg Allah berikan buat kita skluarga..smg 2010 m'beri 1000 kbhgaian buat kita smua...

    Yg lawaknya..kita cita la nie psal van merah ka bank merah...hahha....

    ReplyDelete
  3. Sekurang2nya hg beruntung sbb dpt gak tgk abah. Mcm kami ni...

    Aku nak menulis pun tak bleh laki aku dok gelakkan aku.. Suruh aiman cakap "Mama nangis" Potong btul..baru jer nak start feeling dh terbantut. ;)

    ReplyDelete
  4. AL..

    Tima kasih sudi baca. Kadang2 ada idea tapi terbantut nk menulis

    ReplyDelete